جایی میان حجم و جلا؛ گفتوگوی پنهان معماران و طراحان جواهر
در نگاه نخست، معماری و طراحی جواهرات دو جهان متفاوت بهنظر میرسند؛ یکی با مقیاسی عظیم و اجتماعی، دیگری در ظرافتی شخصی و شاعرانه. اما در عمق، هر دو یک زبان مشترک دارند: زبان فرم، ماده، نور و احساس. همانطور که یک معمار با خلق فضایی در جستوجوی تعادل میان حجم و روح است، طراح جواهر نیز میکوشد میان فلز، سنگ و بدن، نوعی هارمونی پنهان بیافریند. این دو رشته، هرچند در دو سوی مقیاس ایستادهاند، در جوهر خلاقیت به هم میرسند.
در جهان معاصر، این همزیستی بیش از پیش ملموس شده است. «زها حدید» با همکاری «بولگاری»، مجموعهای طراحی کرد که یادآور منحنیهای سیال معماریاش بود؛ جواهراتی که گویی از دل یک سازه بیرون آمدهاند. «فرانک گری» با «لویی ویتون» و «سانتیاگو کالاتراوا» با برندهای ساعتسازی اروپایی نیز فرمهای معماری را به زیور بدل کردند. این تجربهها نشان میدهند که معماری میتواند بهجای ساخت بنا، احساسی بسازد که بر پوست انسان مینشیند.
در ایران، این همگرایی هنوز در آغاز راه است، اما ریشههای آن عمیق است. از گرهچینیهای کاشیکاری تا پیچش اسلیمیها، میراث معماری ایران سرشار از الگوهایی است که میتوانند به زبان جواهر ترجمه شوند. اگر معماران و طراحان جواهرات ایرانی به گفتوگو بنشینند، میتوانند سبک تازهای بیافرینند؛ سبکی که هم در مقیاس شهر حضور دارد و هم بر مچ دست، و روایتگر فرهنگی است که میان حجم و جلا، میان فضا و احساس، معنا مییابد.
Between Structure and Shine: The Hidden Dialogue of Architects and Jewelers
At first glance, architecture and jewelry design seem to belong to separate worlds one monumental and spatial, the other intimate and ornamental. Yet beneath the surface, they share the same language: form, material, light, and emotion. Just as an architect seeks harmony between mass and spirit, a jeweler composes balance between metal, stone, and the human body. Though they exist at opposite ends of scale, both disciplines converge at the core of creativity
In recent decades, this dialogue has become tangible. Zaha Hadid’s collaboration with Bulgari transformed architectural fluidity into wearable sculpture, while Frank Gehry’s pieces for Louis Vuitton and Santiago Calatrava’s watches brought the rhythm of structure into the realm of adornment. These works reveal that architecture can move beyond buildings becoming a feeling, a gesture, a form that lives upon the body
In Iran, this intersection holds profound potential. The geometry of Persian architecture, from tile patterns to muqarnas and arabesques, provides a timeless foundation for jewelry reinterpretation. When Iranian architects and jewelry designers engage in true creative exchange, a new aesthetic language can emerge one that bridges the monumental and the miniature, reflecting a culture where space and sparkle are not opposites, but echoes of the same design soul






دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید!